Bewijs van leven

Online aanvragen

Het bewijs van leven is een document waarmee je kunt aantonen dat je nog in leven bent.

Dit document wordt je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jijzelf
  • je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Procedure

Je kunt het bewijs van leven opvragen bij je gemeente. In Heist-op-den-Berg kan dit op volgende manieren:

  • Online aanvragen en meteen digitaal via e-mail ontvangen. Hiervoor heb je een kaartlezer en je (Belgische) eID met pincode nodig.
    Je kan het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister.
  • Via het webformulier. Het attest van leven wordt met de post opgestuurd.
  • Persoonlijk aan het loket bij Burgerzaken in het gemeentehuis.
  • Via brief gericht aan Burgerzaken. 

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket aanvragen.

Meebrengen

Als je het attest zelf ophaalt:

  • je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.

Bedrag

Een bewijs van leven is gratis.

Online aanvragen

Contactinformatie