Inhoud
Een eID beschikt over certificaten om allerlei transacties te doen via het internet. Er zijn 2 certificaten:
- het authenticatiecertificaat: dat heb je nodig om je veilig digitaal aan te melden met je eID en pincode op een online overheidsdienst (zoals Tax-On-Web, MijnBurgerprofiel, MyMinFin, MyHealthviewer, Mijngezondheid.be...)
- het handtekencertificaat: dat heb je nodig wanneer je digitaal een document wil ondertekenen.
Voorwaarden
Het handtekencertificaat kan alleen worden geactiveerd voor meerderjarigen. Mensen jonger dan 18 jaar kunnen nog geen rechtsgeldige contracten afsluiten. Zij mogen geen contracten handtekenen, ook niet elektronisch.
Wanneer is het nodig om de certificaten op je eID of verblijfskaart te vernieuwen?
- Als je nog geen 18 was bij het aanvragen van je identiteitskaart (eID), dan werd het handtekencertificaat nog niet geactiveerd. Pas vanaf je meerderjarig bent (+18 jaar), kunnen we dit in orde brengen.
- Ben je net 18 jaar geworden of heb je na je 18e verjaardag nog geen nieuwe eID aangevraagd? Dan kan je bij burgerzaken langskomen op afspraak om het handtekencertificaat te activeren. Hiervoor heb je je pincode nodig.
Procedure
Je maakt een afspraak bij Burgerzaken om het handtekencertificaat op je eID te laten activeren als je + 18 jaar bent.
Wat meebrengen
- jouw identiteitskaart
- Pin- of Pukcode - niet nodig bij nieuwe eID V1.8 (te herkennen aan het blauwe EU-vlaggetje bovenaan rechts op de eID)
Kostprijs
gratis