Dans - vakken

Eerste graad: voor kinderen van 6 en 7 jaar

  • Dansinitiatie     
    In deze lessen maak je op een speelse manier kennis met dans.


    Via verschillende thema’s (herfst, carnaval, kleuren, ... ), materialen (sjaaltjes, balletjes, ... ), kostuums en muziek, wordt je fantasie geprikkeld en beleef je heel wat dansplezier.

       

 

Tweede graad: voor kinderen vanaf het derde leerjaar

  • Danslab
    Hier wordt een stevige basis gelegd van de danstechniek.

    In onze hoofdschool in Heist-op-den-Berg ligt het accent meer op de klassieke ballettechniek. De lessen worden begeleid door live piano.
      
     In onze afdeling in Putte ligt het accent meer op de basistechniek voor de hedendaagse dans en dansen we op meerdere muziekgenres.


    In het tweede uur worden choreografieën ingestudeerd en dansjes door de lln zelf gecreëerd. Zij bedenken hun concept van beweging tot kostuum. Tijdens verschillende toonmomenten kan je dan komen genieten van dit resultaat.
      

Derde graad

  • Danslab klassieke dans:
    In het Danslab Klassieke dans wordt de basis van de danstechniek verder uitgebreid.
    De moeilijkheidsgraad verhoogt: nieuwe draaibewegingen, grote sprongen, snelle en dansante combinaties komen aan bod.
       
  • Danslab hedendaagse dans
    In het Danslab Hedendaagse dans werken we met verschillende technieken. Grondwerk, ademhaling, ruimtelijk inzicht, natuurlijk bewegen komen allemaal aan bod, aangevuld met een basiskennis anatomie.
      
  • Danscompositie, improvisatie en repertoire
    Bij
    Danscompositie, improvisatie en repertoire (optie klassieke dans) gaan de leerlingen zelf creatief aan de slag met hun klassieke ballettechniek als uitgangspunt.
    Bij repertoire worden choreografieën uit bestaande klassieke balletten aangeleerd.
    Eigen werk en repertoire worden op toonmomenten voor een publiek opgevoerd. 
       

  • Danscompositie en  improvisatie 
    Bij Danscompositie en improvisatie (optie hedendaagse dans) staat het maken van choreografieën met hun eigen dansvocabulaire centraal. Het improviseren en heruitvinden van hun eigen bewegingstaal wordt hier gestimuleerd.
       

 

 Vierde graad: 

  • Studierichting vertolkend danser
    Optie klassieke dans

    Onze klassieke dansers worden opgeleid tot veelzijdige, vertolkende dansers. We streven ernaar om dansers te vormen met een brede waaier aan bewegingskwaliteiten. Dansers die niet terugdeinzen om naast hun klassieke basis een eigen bewegingstaal te ontwikkelen.


    Danslab klassieke dans:
    Hier wordt er voornamelijk met techniek in dansante combinaties gewerkt.  Pointes krijgen een meer centrale plaats binnen de balletles.
       

    Danscompositie, improvisatie en repertoire:
    Bij Danscompositie, improvisatie en repertoire (optie klassieke dans) worden choreografieën uit bestaande klassieke balletten aangeleerd.
    Eigen werk en repertoire worden op toonmomenten voor een publiek opgevoerd.
       


    Geschiedenis van de Dans:
    In het eerste jaar wordt het resterende half uur per week gebundeld in lessen + extra murosactiviteiten binnen het vak

    Project:
    In het tweede en derde jaar wordt het resterende half uur per week samengebundeld in repetitiedagen en voorbereidingen voor de dansvoorstelling of toonmomenten onder de noemer Project.
    Onder Project vallen ook grimetechnieken, kapsels, kostuum, decor en belichting.

  • Studierichting creërend danser
    Optie hedendaagse dans
    In de vierde graad worden de leerlingen gevormd tot creatieve mensen met een sterke danstechnische basis. Ze maken zich de echte hedendaagse vaardigheden meester, waardoor ze zeer makkelijk en met een open geest in het dansen kunnen evolueren. Wij willen dansers afleveren die conceptueel en abstract kunnen denken en creëren.

    Danslab hedendaagse dans:
    We werken met verschillende technieken. Grondwerk, ademhaling, ruimtelijk inzicht, natuurlijk bewegen komen allemaal aan bod, aangevuld met een basiskennis anatomie.



    Danscompositie en repertoire:
    In de lessen Danscompositie en repertoire (optie hedendaagse dans) staat het maken van choreografieën met een eigen dansvocabulaire centraal. Het improviseren en heruitvinden van een eigen bewegingstaal wordt hier gestimuleerd.
       

    Geschiedenis van de Dans:
    In het eerste jaar wordt het resterende half uur per week gebundeld in lessen + extra murosactiviteiten binnen het vak

    Project:
    In het tweede en derde jaar wordt het resterende half uur per week samengebundeld in repetitiedagen en voorbereidingen voor de dansvoorstelling of toonmomenten onder de noemer Project.
    Onder Project vallen ook grimetechnieken, kapsels, kostuum, decor en belichting.


Contactinformatie