Energieloket

Wat?

Vanaf 18 januari 2023 hebben we een energieloket in onze gemeente!

Met de energiecrisis zijn er heel wat mensen die met vragen zitten over hun afrekening, energiecontract, ... Vragen die beantwoord moeten worden door een deskundige.

In samenwerking met IOK kan deze deskundige één dag per week het energieloket bemannen.

Het advies is gratis en onafhankelijk.

Ook voor hulp bij de aanvraag van een energiepremie kan je langskomen op het energieloket.

Procedure

  • Maak een afspraak via deze website of bel het onthaal (015/46 10 01) om de afspraak voor je vast te leggen. 
  • Selecteer of je wil langskomen met energievragen of dat je hulp wil met de aanvraag Mijn VerbouwPremie.

afspraak energievragen

afspraak Mijn VerbouwPremie

Wat meebrengen

Voor energievragen 

  • je identiteitskaart met code / it's me / token
  • informatie over je energieleverancier (EAN code, energiecontract, ...)
  • je jaarafrekening

Voor hulp bij het aanvragen van een energiepremie

  • je identiteitskaart met code/ it’s me/ token…
  • bankrekeningnummer
  • EAN-codes: één voor elektriciteit en één voor de gas als er een gasaansluiting is (op de energiefactuur van je leverancier of te verkrijgen bij Fluvius via een webformulier)

De EAN-codes zijn IN TE GEVEN VOOR ELK SOORT DOSSIER, ook als de aanvraag geen betrekking heeft op werken aan de elektriciteit of gasaansluiting (nieuwe ketel)

  • Indien sociaal tarief: een bewijs hiervan
  • Alle relevante facturen. De facturen die u bij de aanvraag moet voegen, mogen op de aanvraagdatum van de premie maximaal 2 jaar oud zijn (24 maanden). Tussen 1 oktober en 31 december 2022 kunt u premies aanvragen voor facturen die maximaal 2 jaar en 3 maanden oud zijn op de aanvraagdatum. Ook alle tussentijdse facturen.
  • De offerte
  • Een attest van de aannemer of een door de aannemer ondertekende verklaring waarop alle technische gegevens van de installatie of uitgevoerde werken vermeld zijn

Volgende stukken zijn mogelijk nodig voor het aanvragen van een premie:

  • foto’s van voor en na de werken als ze bestaan – is niet altijd verplicht
  • Voor premieaanvraag dak: Is er asbest verwijderd? Waarschijnlijk melding op factuur dakwerker – anders vragen naar andere document/bewijs/ factuur hiervoor
  • Voor een gasketel/condensatieketel: keuringsbewijs ketel
  • Voor werken aan de elektriciteit: keuringsbewijs elektriciteit
  • Voor de stookoliecheque van de FOD : betalingsbewijs (rekeninguittreksel)
  • Productfiche (=soort energiecertificaat van de installatie)

 

Energie

Info voor de aanvrager: Belangrijk: bewaar alle documenten tot 2 jaar na uw premieaanvraag

  • Een premie kan aangevraagd worden op voorwaarde dat de woning ouder is dan 15 jaar.
  • Het bedrag van de premie is afhankelijk van het gezinsinkomen en -samenstelling en van het gebouwtype.
  • Voor Mijn VerbouwPremie moet het totaal factuurbedrag per categorie minstens 1.000 euro exclusief btw bedragen
  • In de meeste gevallen komen alleen werken in aanmerking die uitgevoerd zijn door een aannemer, behalve bij de categorieën binnenrenovatie, elektriciteit en sanitair.
  • De factuurdatum mag maximaal van 2 jaar geleden dateren. Voor aanvragen tussen 1 oktober 2022 en 31 december 2022 kunt u facturen inbrengen met een factuurdatum tot 2 jaar en 3 maanden terug.
  • Vraagt u een premie aan voor een categorie? Dan kunt u de volgende 5 jaar geen nieuwe premie aanvragen voor dezelfde categorie. Bij een zonneboiler, warmtepomp en warmtepompboiler is dat 10 jaar.