Woon- en Energieloket

Zoek je gratis informatie en onafhankelijk advies over wonen en energie? Wil je jouw energiefactuur verlagen? Wil je renovatiewerken uitvoeren aan je woning en daarvoor een premie aanvragen? Weet je niet hoe hieraan te beginnen? Dan kan je vanaf september 2023 wekelijks terecht bij het woon- en energieloket! 

Je krijgt er antwoorden op vragen over:

  • Mijn VerbouwPremie en andere premies
  • Mijn VerbouwLening
  • Renovatievragen
  • Energiefacturen en -contracten

Wanneer is het loket geopend?

Het loket is elke maandag open van 13 tot 16 uur en om de week van 9 tot 12 uur of 17 tot 19 uur. 

Om voldoende tijd te nemen om je dossier te behandelen, kan je enkel op afspraak terecht bij het woon- en energieloket. Je kan telefonisch een afspraak maken tijdens de openingsuren van loket Leefomgeving via 015 46 14 00. Op andere momenten kan je terecht bij team Onthaal via 015 46 10 00. 

Een afspraak duurt, afhankelijk van waarvoor je wil langskomen, 20 minuten (voor advies, info of begeleiding) of 1 uur (voor het indienen van een premie of lening).

Wat meebrengen?

Volgende dossierstukken zijn altijd vereist voor het aanvragen van een premie:

  • Identiteitskaart met pincode/ it’s me/ token…
  • Bankrekeningnummer
  • EAN-codes: één voor elektriciteit en één voor gas als er een gasaansluiting is (op de energiefactuur van je leverancier of te verkrijgen bij Fluvius via een webformulier). De EAN-codes zijn in te geven voor elk soort dossier, ook als de aanvraag geen betrekking heeft op werken aan de elektriciteit of gasaansluiting (nieuwe ketel)
  • Alle relevante facturen. De facturen die je bij de aanvraag moet voegen, mogen op de aanvraagdatum van de premie maximaal 2 jaar oud zijn (24 maanden). Ook alle tussentijdse facturen.
  • De offerte
  • Een attest van de aannemer of een door de aannemer ondertekende verklaring waarop alle technische gegevens van de installatie of uitgevoerde werken vermeld zijn
  • Bewijs van sociaal tarief (indien van toepassing) 

Volgende stukken zijn mogelijk nodig voor het aanvragen van een premie:

  • Foto’s van voor en na de werken als ze bestaan - is niet altijd verplicht
  • Voor premieaanvraag dak: Is er asbest verwijderd? Waarschijnlijk melding op factuur dakwerker - anders vragen naar andere document/bewijs/ factuur hiervoor
  • Voor een gasketel/condensatieketel: keuringsbewijs ketel
  • Voor werken aan de elektriciteit: keuringsbewijs elektriciteit
  • Voor stookoliepremie: betalingsbewijs (rekeninguittreksel)
  • Productfiche (=soort energiecertificaat van de installatie)

Info voor de aanvrager: bewaar alle documenten tot 2 jaar na je premieaanvraag

Zelf op zoek naar informatie?

Alle informatie rond wonen, energie en duurzaamheid staat op één overzichtelijke website: www.duurzaamwonen.be/heist-op-den-berg