Energieloket

Maak een afspraak voor vragen rond energie

Maak een afspraak om een energiepremie aan te vragen

Wat? 

Sinds 18 januari 2023 hebben we een energieloket in onze gemeente.   

Energieloket

Mede door de energiecrisis zijn er heel wat mensen die vragen hebben over hun afrekening, energiecontract, enz... In samenwerking met IOK kan je op woensdag, na afspraak, in het energieloket op de OCMW-site, Stationsstraat 2, 2220 Heist-op-den-Berg terecht. 

  • Het advies is gratis en onafhankelijk.
  • Ook voor hulp bij de aanvraag van een energiepremie kan je na afspraak terecht bij het energieloket.

Contact IOK

Procedure

  • Maak steeds vooraf een afspraak (online/telefonisch). 
  • Geef aan waarvoor je langskomt:
    • Vragen over energie.
    • Hulp wil bij het aanvragen van de energiepremie  "Mijn VerbouwPremie".

Wat breng je mee? 

Voor vragen rond energie 

  • Identiteitskaart met code / It's me / token
  • Informatie over je energieleverancier (EAN-code, energiecontract, ...)
  • Je jaarafrekening

Afspraak voor vragen rond energie

Voor hulp bij het aanvragen van een energiepremie

  • Identiteitskaart met code/ It's me/ token…
  • Bankrekeningnummer
  • EAN-codes: één voor elektriciteit en één voor gas (als er een gasaansluiting is). Die vind je op je energiefactuur of je kan ze via een webformulier opvragen bij Fluvius. De EAN-codes zijn IN TE GEVEN VOOR ELK SOORT DOSSIER, ook als de aanvraag geen betrekking heeft op werken aan de elektriciteit of gasaansluiting (nieuwe ketel).
  • Indien sociaal tarief: een bewijs hiervan.
  • Alle relevante facturen. De facturen die je bij de aanvraag voegt mogen op de aanvraagdatum van de premie maximaal 2 jaar oud zijn (24 maanden). Tussen 1 oktober en 31 december 2022 kan je premies aanvragen voor facturen die maximaal 2 jaar en 3 maanden oud zijn op de aanvraagdatum. Ook alle tussentijdse facturen.
  • Een offerte.
  • Een attest van de aannemer of een door de aannemer ondertekende verklaring waarop alle technische gegevens van de installatie of uitgevoerde werken vermeld zijn.

Volgende stukken zijn mogelijk nodig voor het aanvragen van een premie

  • Foto’s van voor en na de werken als ze bestaan – is niet altijd verplicht
  • Voor premieaanvraag dak: Is er asbest verwijderd? Waarschijnlijk melding op factuur dakwerker – anders vraag je naar andere document/bewijs/ factuur hiervoor.
  • Voor een gasketel/condensatieketel: keuringsbewijs ketel.
  • Voor werken aan de elektriciteit: keuringsbewijs elektriciteit.
  • Voor de stookoliecheque van de Federale Overheidsdienst; betalingsbewijs (rekeninguittreksel).
  • Productfiche (= soort energiecertificaat van de installatie)

Afspraak om "Mijn VerbouwPremie" aan te vragen

Voorwaarden premie-aanvraag

  • Je kan een premie aanvragen voor een woning ouder dan 15 jaar.
  • Het bedrag van de premie is afhankelijk van het gezinsinkomen en -samenstelling en van het gebouwtype.
  • Voor "Mijn VerbouwPremie" moet het totaal factuurbedrag per categorie minstens 1.000 euro exclusief btw bedragen.
  • Enkel werken uitgevoerd door een aannemer komen in aanmerking, behalve bij de categorieën binnenrenovatie, elektriciteit en sanitair.
  • De factuurdatum mag maximaal 2 jaar oud zijn. Voor aanvragen tussen 1 oktober 2022 en 31 december 2022 kan je facturen inbrengen met een factuurdatum tot 2 jaar en 3 maanden terug.
  • Vraag je een premie aan voor een bepaalde categorie? Dan kan je de volgende 5 jaar geen nieuwe premie aanvragen voor dezelfde categorie. Bij een zonneboiler, warmtepomp en warmtepompboiler is dat 10 jaar.
  • Bewaar alle documenten tot 2 jaar na uw premieaanvraag.