Familiale spanningen

Ben jij slachtoffer of getuige van familiaal geweld? Meld het! En is alles nog ok met je buren, familie, vrienden…?  Wees extra alert want in deze periode zijn de mensen waar je normaal op steunt weggevallen: grootouders, school, huisarts … Het kan gaan over verschillende vormen van geweld: actief, passief of een dreiging. En dat zowel gepleegd door volwassenen, adolescenten als kinderen.

Ik heb dringend hulp nodig

  • 101: Politie. Bij acuut geweld en /of dringende situaties.
  • 112: Noodnummer voor dringende medische hulp

Ik zoek steun

Hierbij alvast vijf tips over hoe je kan omgaan met conflicten in jouw gezin

  1. Zorg voor structuur, voor jezelf en voor elkaar
    Deel samen je dag in. Beweeg voldoende (wandelen, fietsen, yoga,...). Doe leuke dingen samen en neem tijd voor jezelf. Geef elkaar elke dag een complimentje.

  2. Word je boos? Uit je gevoelens
    Zeg wat je voelt of schrijf het op. Laat kinderen tekenen of hun gevoelens uitbeelden met speelgoed.

  3. Bespreek spanningen en conflicten
    Wat maakt jou en andere gezinsleden (weer) rustig? Wat ontspant je? Praat over oplossingen. Na een ruzie: praat het uit.

  4. Druk op de pauzeknop
    Verlies je controle? Tel tot 10. Adem diep in en uit. Ga naar buiten. Gaat iemand over jouw grens? Neem afstand. Zoek een veilige plek.

  5. Zoek steun of hulp.
    Blijf contact houden met vrienden en familie. Praat met iemand die je vertrouwt. Zoek professionele hulp (bv. telefonisch/online). Bel gratis en anoniem naar hulplijn 1712. Of mail en chat via www.1712.be.