App112 BE ook voor niet-levensbedreigende oproepen

Gepubliceerd op  vrijdag 10 maart 2023

Ook voor niet-levensbedreigende oproepen kan je voortaan gebruik maken van de app112 BE. Via die app kan je nu ook het permanent beschikbare e-loket 1712.be of het nummer 1722 bereiken. Dat is het nummer dat bijvoorbeeld bij noodweer geactiveerd wordt. 

In een noodsituatie telt elke seconde!

De app112 BE bestaat bijna zes jaar. Daarmee kan je de noodcentrales bereiken. Via de app ziet de noodcentrale onmiddellijk waar je bent en kunnen ze je in geval van nood gemakkelijker vinden. 

In de app kunnen doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis makkelijk aanduiden dat zij niet kunnen telefoneren. Ze kunnen dan via berichten communiceren. De app is ook aangepast voor blinden en slechtzienden.

Via de app kan je ook medische informatie invullen (hartproblemen, diabetes, allergie├źn, bloedgroep). De noodcentrale kan die informatie dan al doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen. 

Nieuw in de app112 BE

Er zijn ook situaties waarvoor je hulp nodig hebt maar de noodcentrales niet wil belasten, zoals bij storm of waterschade. In die gevallen gebruik je voortaan de app112 BE. Je kan er het permanent beschikbare e-loket 1722.be en het nummer 1722 bereiken. Zo kan je de tussenkomst van de brandweer voor wateroverlast of stormschade vragen. Binnenkort kan je er ook een aanvraag voor wespenverdeling indienen. 

Hoe ziet de app112 BE eruit?

Op het eerste scherm kan je klikken op een van de icoontjes:

  • ziekenwagen
  • brandweer
  • politie

Om naar de volgende pagina te gaan, kan je het pijtlje naar rechts swipen. Daar kan je kiezen tussen:

  • het e-loket 1722.be
  • het nummer 1722 wanneer dat nummer geactiveerd is

screenshot app 112

Heb je de app 112 BE nog niet? Download hem nu!