Deelfietssysteem Blue-bike zit in de lift

Gepubliceerd op  dinsdag 6 februari 2024

Deelfietsaanbieder Blue-bike mocht 2023 in schoonheid afsluiten met meer dan 350.000 ritten en ruim 36.000 leden. Nooit eerder werd er zoveel gebruik gemaakt van de blauwe deelfietsen. Ook in Heist-op-den-Berg kan Blue-bike mooie cijfers voorleggen. “Onze groeicijfers breken opnieuw records, maar het onaangeboorde potentieel blijft immens. Wij blijven oplossingen zoeken om nieuwe gebruikers in beweging te krijgen en multimodaal reizen een kans te geven”, vertelt algemeen directeur Stefaan Butaye.

Met 1.630 ritten en 244 unieke gebruikers in 2023 zit deelmobiliteit duidelijk in de lift. Dat is een stijging van 20,21% vergeleken met 2022. Momenteel zijn er 15 fietsen beschikbaar in Heist-op-den-Berg. Blue-bikeleden hebben altijd een fiets op zak en kunnen op meer dan 120 locaties in België een fiets ontlenen. Het netwerkgegeven toont mooi hoe leden uit Heist-op-den-Berg ook hun weg naar andere Blue-bikelocaties vinden. Ze ontlenen het vaakst fietsen in Heist-op-den-Berg, Antwerpen-Centraal, Lier, Leuven en Antwerpen-Berchem. 

Recordjaar met meer dan 350.000 ritten

Ook op nationaal niveau had Blue-bike de wind in de zeilen. “21% stijging van het aantal leden, topmaand oktober met bijna 40.000 ritten en over het hele jaar ruim 350.000, knap gefietst van onze leden!”, vat algemeen directeur Stefaan Butaye het jaar in één zin samen. Op toplocaties zoals Leuven, Deinze, Gent en Brugge werden opnieuw gebruiksrecords gebroken, terwijl ook nieuw opgestarte locaties zoals Ronse en Wetteren snel de trappers vonden.   

Klanten gaven Blue-bike dit jaar opnieuw een (zeer goed rapport). Een onafhankelijk marktonderzoek toont aan dat maar liefst 97% van de gebruikers tevreden tot zeer tevreden is over Blue-bike. “We kunnen niet anders dan erg fier zijn met zo’n resultaat”, glundert Butaye. “Bovendien gaan we aan de slag met de waardevolle feedback die we van onze leden kregen om onze werking verder te optimaliseren”, klinkt het bij Blue-bike.

Eerste back-to-many-project, introductie circulaire e-bike, nieuwe app én digitaal slot

2023 stond volledig in het teken van innovatie. Blue-bike introduceerde haar eerste back-to-many-systeem in Geel. Gebruikers hoeven hun fiets er niet langer terug te brengen naar hun vertrekpunt, maar kunnen de fiets achterlaten op een van de 12 hotspots in de stad. Dat biedt meer flexibiliteit en nieuwe verplaatsingsmogelijkheden. Met meer dan 3.000 ritten op vier maanden tijd nam het systeem een vliegende start. Momenteel zijn er 12 punten in de stad om je Blue-bike achter te laten, maar in de toekomst hopen ze dat aantal op te krikken.
Ook de introductie van een kortere duurtijd is nieuw voor Blue-bikegebruikers. In Geel kan een traject tot 30 minuten worden gereden voor slechts 0,50 euro.

In Leuven zagen de eerste volledig circulaire elektrische Blue-bikes het licht. De e-bikes zien er vrijwel hetzelfde uit als de vertrouwde Blue-bike, met alle gekende voordelen, waardoor de instapdrempel voor gebruikers onbestaande is. De fiets is het resultaat van een nauwe samenwerking met sociaal maatwerkbedrijf Mo-Cyclette en Belgische fietsproducent Oxford. De niet-elektrische Blue-bike was de eerste circulaire deelfiets op de markt en de e-bike sluit daar mooi op aan.
De e-bikes vormen een goede aanvulling op het bestaande aanbod van deelmobiliteit in Leuven, zoals (elektrische) deelwagens en deelbakfietsen. Op enkele weken tijd zijn er al meer dan 60 individuele gebruikers. Dat het circulaire fietsen zijn die onderhouden worden door Velo vzw, een belangrijke Leuvense partner in de sociale economie, is de kers op de taart. Leuven wil namelijk een circulaire stad worden, waar men duurzaam met kostbare grondstoffen omspringt en de kringloop van materialen sluit. De stad is blij dat ze met Blue-bike daarin een partner heeft gevonden.

Ook bij Blue-bike enkel positieve woorden over beide projecten: “We zijn bijzonder trots op wat ons team dit jaar heeft gerealiseerd. Deze projecten samen met de introductie van onze nieuwe, zeer gebruiksvriendelijke app en digitale sloten, laten ons toe om op verschillende nieuwe markten een extra versnelling te maken. We kijken uit naar alle nieuwe mogelijkheden die we hiermee ontsluiten - zonder de eigenheid en voorkeuren van onze duizenden trouwe klanten uit het oog te verliezen”.

Ethias: betrouwbare partner onderweg

Daarnaast mag Blue-bike ook in 2024 rekenen op de steun van servicepartner Ethias. Samen gaan ze een jubileumjaar van 10 jaar vlotte samenwerking in, klinkt het. De verzekeraar zorgt niet alleen voor gratis fietsbijstand voor Blue-bikeleden met pech, maar wil ook méér mensen op de fiets krijgen. Zo werd er tijdens de Week van de Mobiliteit in september een gezamenlijke promotiecampagne gelanceerd verspreid over heel Vlaanderen.

De laatste jaren zet Ethias steeds meer in op duurzaamheid. Tegen 2030 zal Ethias zelf volledig CO2-neutraal zijn, met gloednieuwe passiefkantoren, het gebruik van groene stroom, elektrische voertuigen enzoverder. Dat er steeds meer Blue-bikelocaties komen om een milieuvriendelijk alternatief op de wagen te bieden is iets wat de duurzame verzekeraar alleen maar kan toejuichen.