Ouderen

Ben je ouder dan 55 jaar? Of zorg je voor ouderen? Ouderen zijn een erg kwetsbare groep op warme dagen. Tips ter bescherming zijn samengevat op deze fiche.

  • Laat de behandelende huisarts regelmatig langskomen voor een controle.
  • Stel een lijst op met contactpersonen bij problemen. Denk aan de buren, de familieleden, de huisarts, de verpleging, ...
  • Noteer alle belangrijke informatie over jezelf of de oudere en leg die op een duidelijk zichtbare plaats.
  • Zorg voor een telefoon.
  • Drink voldoende en regelmatig, ook als je geen dorst hebt. Doe dat ook enkele dagen voor de warme dagen. Zo bouw je een vochtreserve op.
  • Bied keuzemogelijkheden en variatie aan zoals koffie, thee en suikerhoudende dranken. Daarmee zet je aan tot drinken. Hou rekening met adviezen voor een gezonde voeding en laat water primeren. 
  • Zorg voor kleding die aan de temperatuur aangepast is. Koop eventueel nieuwe kleding aan.
  • Zorg voor een frisse slaapkamer en luchtig beddengoed. Ververs regelmatig de kussensloop en lakens.
  • Zorg voor verfrissing zoals een waterspuit, een koel doek, een douche, een voetbad, …
  • Hou de woning koel. Veel ouderen blijven de hele dag binnen.
  • Ga op warme dagen extra langs bij ouderen of bel regelmatig. Neem wat groenten en fruit mee zodat de oudere lichte maaltijden kan eten. Zorg dat iemand anders langsgaat als je zelf niet kan.

Ga langs bij iemand die je hulp kan gebruikenNeem groenten en fruit mee naar de oudereDrink vooral water, koffie en thee kunnen ookDrink meer water dan normaalZet ramen en deuren open

Contactinformatie