Duurzaam Wonen
Wat?
Sommige gezinnen hebben recht op een sociaal tarief voor gas, elektriciteit of water. De voorwaarden voor het sociaal tarief voor gas en elektriciteit zijn anders dan deze voor water.
Het is belangrijk dat je je leverancier tijdig verwittigt als je weet dat je niet langer recht hebt op het sociaal tarief. Dit om een hoge jaarafrekening te vermijden.
Gas en elektriciteit
Het sociaal tarief, ook wel sociale maximumprijs genoemd, wordt enkel toegekend aan gezinnen waarvan minstens een persoon een bepaalde uitkering krijgt. Dit tarief is bij alle energieleveranciers in Belgiƫ hetzelfde. Het heeft geen zin om van energieleverancier te veranderen.
Als je recht hebt op het sociaal tarief ben je ook een beschermde klant en geniet je nog andere voordelen. Het recht op het sociaal tarief wordt normaal automatisch toegekend. Uitzonderlijk gebeurt het nog dat je zelf een attest aan je leverancier moet bezorgen. Dit attest moet je opvragen bij de instantie die je tegemoetkoming of uitkering uitbetaalt. Het sociaal tarief wordt toegekend vanaf de eerste dag van het kwartaal waarin je tegemoetkoming of uitkering wordt toegekend.
Water
Het sociaal tarief wordt enkel toegekend aan gezinnen waarvan minstens een persoon op 1 januari van dat jaar een bepaalde uitkering krijgt. Als je recht hebt op het sociaal tarief krijg je een korting van 80% op je waterfactuur.
Als je recht hebt op het sociaal tarief geniet je nog andere voordelen. Het recht op het sociaal tarief wordt normaal automatisch toegekend. Uitzonderlijk gebeurt het nog dat je zelf een attest aan je leverancier moet bezorgen. Dit attest moet je opvragen bij de instantie die je tegemoetkoming of uitkering uitbetaalt.
Sociaaltariefpremie
Heb je recht op het sociaal tarief voor energie, maar woon je in een gebouw met een gezamenlijke aansluiting waardoor je geen sociaal tarief kan krijgen? Dan kan je de sociaaltariefpremie aanvragen. Die premie is er voor mensen zonder individueel energiecontract, zoals bewoners van flatgebouwen met een gezamenlijke installatie voor gas, elektriciteit of warmte.
Je ontvangt de premie niet automatisch. Je moet zelf een aanvraag indienen bij de FOD Economie. Dat kan alleen als de verhuurder de installatie geregistreerd heeft. Vraag de installatiecode aan je verhuurder. Met die code kan je de premie online aanvragen via de website van de FOD Economie. Lukt dat niet online, dan kan het ook per mail of via aangetekende post.
Let op: de sociaaltariefpremie is niet hetzelfde als het sociaal tarief. De sociaaltariefpremie is specifiek voor collectieve energiecontracten en kan je niet combineren met het sociaal tarief.
De premie wordt na de aanvraag elk kwartaal automatisch op je rekening gestort, zolang je aan de voorwaarden voldoet.
Voor meer informatie nemen huurders best contact op met Energiehulp.
Verhuurders kunnen terecht bij het Energieloket, 015 46 14 00.