Sport op warme dagen

  • Neem altijd voldoende water mee!  Drink ALTIJD voldoende. 
  • Overmatig water drinken zorgt voor een verdunning van het bloed en verlies van zoutgehalte. Hierdoor kan de hartfunctie verstoord raken. Nuttig is om ook isotone dranken met extra zouten en mineralen (sportdranken of zoute oplossingen) te drinken.
  • Wees slim en sport, beweeg of wandel op koelere momenten van de dag.  
  • Hou je gezondheidstoestand in het oog.  Is je urine donker of ga je minder vaak naar het toilet? Drink dan meer! Voel je je anders dan op andere dagen? Doe het dan nog wat rustiger aan.
  • Start niet met intensief bewegen op erg warme dagen indien je dit niet gewoon bent. Laat je lichaam langzaam wennen aan de warmte. Ken je eigen capaciteiten en luister ten alle tijden naar je lichaam.
  • Probeer je sportactiviteit te plannen in de voormiddag.
  • Train indoor (gekoelde ruimte) indien mogelijk of zoek schaduwrijke plekken op. Kies de juiste ondergrond: trainen op beton is warmer dan op een bosgrond of gras.
  • Zorg dat je voldoende beschermd bent tegen de zon. Breng een aantal keer per dag zonnecrème aan, op alle plaatsen waar zon komt. Breng niet teveel zonnecrème aan op het voorhoofd. Door overvloedig zweten kan dit de ogen irriteren.
  • Draag een hoofddeksel in de zon.
  • Zorg voor afkoeling. Draag aangepaste, lichtgekleurde en ventilerende sportkledij die zweet doorlaat. Neem water meeDrink voldoende voor, tijdens en na het sportenWissel water en sportdrank afZorg voor jezelf, stop op tijd met sportenSport in de schaduw of binnenSmeer je in voor, tijdens en na het sportenKies voor lichte, zweetafvoerende sportkledij

Contactinformatie