Van 1 maart tot 30 april 2024 organiseerde het lokale bestuur de wedstrijd ‘Muurschildering De Loods’ met als thema 50 jaar Voddemet. Die wedstrijd was de eerste van een reeks projecten om het centrum aantrekkelijker te maken, zowel artistiek als toeristisch. De mural werd aangebracht in augustus 2024 en officieel ingehuldigd door het college van burgemeester en schepenen op 23 augustus 2024.
“Tijdens de ‘making off’ kwamen al veel lovende opmerkingen. Het resultaat mag er zeker zijn en is toegankelijk voor jong en oud. We kregen zelfs vragen van buurgemeentes wie dit realiseerde. Met dit soort creatieve kunstwerken hopen we onze gemeente nog aantrekkelijker te maken voor zowel de Heistenaar als de bezoeker”, aldus het gemeentebestuur.
Winnaar Steye Vermunicht geeft duiding bij zijn kunstwerk
Mijn mural is een levendige uitdrukking van de rijke verhalen en de bruisende energie van de markt. Met een kleurrijk palet en fantasierijke elementen neemt dit kunstwerk de kijker mee op een visuele reis vol verrassingen en kleine anekdotes die het hart van de markt weerspiegelen. Elke hoek van de mural biedt een nieuwe ontdekking die de kijker uitnodigt om deel te nemen aan het kunstwerk. Mijn ontwerp neemt je terug mee in de tijd naar de eerste edities van de rommelmarkt, midden in de 70’s. Ik heb een scene gecreëerd waarin een oudere heer een stuk speelgoed verkoopt waar zijn kinderen of kleinkinderen ooit mee speelden. Nu kan een nieuw kindje, op zijn eigen manier genieten van hetzelfde speelgoed. In deze mural is er voor iedereen een personage om zich mee te identificeren, of het nu de moeder is die wordt meegetrokken door haar kind, de oude marktkramer die zijn waar aanbiedt, of de kleine jongen die zijn moeder meetrekt naar een nieuw speeltje.
Verweven in het ontwerp zijn talloze kleine anekdotes die het verhaal van de markt vertellen. Of het nu gaat om verborgen boodschappen in de achtergrond of personages die deel uitmaken van de scène, elk detail draagt bij aan de algehele ervaring van het kunstwerk.
- Album: Omdat het ontwerp zich afspeelt in de 70’s heb ik een iconisch album van toen mee omgetoverd naar het dierenrijk. Ook de kleding van de personages is gebaseerd op de jaren-70 stijl.
- Boek: Als cover van een boek zette ik “1974” om het beginjaar van de markt te benadrukken.
- Kopjes: Over het hele ontwerp zijn er kopjes verspreid, deze kopjes-personages zijn verschillende dingen aan het doen en zijn leuk voor kinderen om allemaal te kunnen vinden.
- Valkparkiet: Mijn vriendin kocht 15 jaar geleden haar valkparkiet op de rommelmarkt. Dit kraam staat tot op heden nog steeds op de rommelmarkt, meestal vlak tegenover de muur van de loods.
- Zwaan: Het speelgoedje dat verkocht wordt refereert naar het wapenschild van Heist, de zwaan.
- Kerk: Op de achtergrond is het silhouet van de kerk van Heist te zien.
Mijn creatief proces begint altijd met grondig onderzoek, niet alleen online, maar ook in de echte wereld. Als fervent bezoeker van de markt en een echte Heistenaar, was ik al bekend met de levendigheid en de verhalen die de rommelmarkt te bieden heeft. Toen de muralwedstrijd werd aangekondigd, begon ik bijna wekelijks de markt te bezoeken, op zoek naar het perfecte verhaal om te vertellen. Ik raakte aan de praat met marktkramers, luisterend naar hun verhalen en ervaringen. Zo kwam ik van verschillende marktkramers te weten dat de markt eigenlijk begonnen was als een kleinveemarkt waar ze allerlei soorten dieren verkochten, vandaar dat ik mijn personages als dieren heb weergegeven.
Mijn proces begint met conceptuele schetsen. Hierna breng ik mijn personages tot leven in klei. Door deze tactiele benadering kan ik de verhoudingen en schaduwen nauwkeurig bestuderen en manipuleren. Ik fotografeer de beeldjes vanuit verschillende perspectieven en experimenteer met verschillende composities, wat essentieel is voor het creëren van diepte en sfeer.