Vraag en antwoord

Wat is het verschil tussen het buurtnetwerk Hoplr en het participatieplatform heistdenktmee.be?

Hoplr is een website/app exclusief door en voor buren. Zo kan je er bv. terecht om je buren beter te leren kennen, om lokale handelaars en dienstverleners in je buurt te ontdekken, om zorg te dragen voor elkaar en elkaar te helpen (bv. een ladder of boormachine lenen), om een beschikbare vakman of betrouwbare babysit uit de buurt te vinden, om een garageverkoop of buurtfeest bekend te maken, ... Heist werd ingedeeld in 11 buurten, de kerkdorpen. Op basis van je adres heb je automatisch toegang tot je eigen buurt. Je kan enkel berichten lezen en plaatsen binnen je eigen buurt in Heist.
Medewerkers van de gemeente kunnen niet meelezen op Hoplr. We kunnen enkel berichten plaatsen die voor jullie interessant zijn. Bijvoorbeeld over wegenwerken, bij noodsituaties of als we jullie willen informeren over een lopend project in de gemeente. 

Het participatieplatform is een website waar we jullie vanuit het lokaal bestuur actief willen betrekken bij lopende projecten in onze gemeente. Via deze website zullen we je niet alleen informeren, maar je kan er ook jouw mening geven. Bijvoorbeeld over initiatieven die de buurt leuker of beter maken, mobiliteit, dingen die ervoor zorgen dat wij onze dienstverlening en activiteiten beter kunnen afstemmen op jouw noden en wensen, ... Want het is slimmer om oplossingen samen te bedenken en beslissingen samen te nemen, met jou erbij.


Vraag & antwoord Hoplr

Waarom introduceren jullie Hoplr? Er zijn toch al Facebook-groepen genoeg van Heist?

Ten opzichte van Facebook (en andere sociale media), biedt Hoplr heel wat voordelen:

Zo is Hoplr uniek voor inwoners van Heist. Je wordt lid op basis van jouw adres en wordt zo automatisch gekoppeld aan je eigen buurt, zodat je in contact kan komen met mensen uit Heist die in je eigen kerkdorp wonen. Mensen buiten je buurt kunnen dus ook niet meelezen. Zelfs het gemeentebestuur heeft geen toegang tot berichten die geplaatst worden op Hoplr. Via Hoplr kan het gemeentebestuur wél gemakkelijk berichten naar haar inwoners sturen. Bijvoorbeeld bij een noodsituatie (als er een straat plots wordt afgesloten of als er een grote elektriciteitspanne is). Als je de Hoplr-app hebt geïnstalleerd op je gsm, krijg je op dat moment een melding. 

Daarnaast is Hoplr vrij van reclame en algoritmes. Dat betekent dat berichten verschijnen op de volgorde dat ze geplaatst zijn. Hoplr gaat, in tegenstelling tot sociale media, niet zelf bepalen welke berichten je eerst te zien krijgt. Daarnaast zie je enkel berichten van buren en geen reclameboodschappen van adverteerders.

Het lokale middenveld levert echter wél een belangrijke bijdrage aan de sociale samenhang en gemeenschapsvorming binnen een gemeente. Daarom kunnen zij zich wél bekendmaken op Hoplr in de 'Lokale Gids'. Op die manier krijg je zowel via een zoekfunctie als een kaartweergave een overzicht van alle Heistse handelaars, verenigingen en organisaties. Handig en relevant!

Je kan ook heel gemakkelijk hulpvragen lanceren binnen Hoplr. Als je bijvoorbeeld hulp met iets nodig hebt, kan je via de burenhulp snel zien wie in je buurt jou bij iets kan helpen, of een oproep lanceren. En je weet zeker dat alleen je buren jouw vraag zien. Ook kan je op een eenvoudige manier opzoeken welke mensen er rondom jou wonen en in contact komen met je buren.

Hoplr is een product enkel en alleen voor steden en gemeentes en wordt ondertussen gebruikt door meer dan 250 lokale besturen (binnen en buiten België). De website en app worden continu verbeterd op maat van deze gebruikers. Bij sociale media hebben we geen enkele vat op beslissingen die genomen worden, ontwikkelingen die gebeuren, privacyvoorwaarden die plots veranderen, reclameboodschappen die opgedrongen worden, ... We hebben dus veel meer impact en controle over wat we te zien krijgen en, belangrijker, wat er met onze gegevens gebeurt.

Kan het lokale bestuur meelezen op Hoplr?

Het lokale bestuur kan niet meelezen op de tijdlijn van een buurt. Bij het aanmaken van een bericht, kan je er echter zelf voor kiezen om het bericht wél te delen via het blokje 'Externe organisatie taggen'. Wanneer je Lokaal Bestuur aanvinkt, krijgen wij daar een melding van en kunnen we het bericht én ook de reacties er op lezen. Opgelet, dit vinkje krijg je enkel bij een bericht van het type 'idee', 'hulpvraag', 'melding' en 'algemeen'. Dus niet als je iets wil weggeven of lenen, of bij een activiteit. 

 

Je kan dit trouwens ook achteraf nog doen, dus na het publiceren van je berichtje. Merk je bv. dat er op jouw bericht heel wat meer reacties komen dan je had ingeschat, of dat er op jouw idee heel wat andere goeie suggesties komen? Dan kan je jouw bericht alsnog delen met het lokale bestuur door bij het bericht op 'wijzigen' te klikken. Let op, enkel de auteur van het oorspronkelijke bericht kan dit doen.

Het lokale bestuur kan zelf ook altijd toegang vragen tot een bericht dat je geplaatst hebt. Bijvoorbeeld als er iemand een discussie aan ons meldt, of als we zien dat er op een bepaald bericht heel veel interactie komt. Je kiest zelf of je die toegang verleent. Doe je dat niet, dan hebben we geen inzage in het bericht.

Heb je een melding met betrekking tot het openbaar domein, bv. over het wegdek, hinder, sluikstoren, ...? Dan doe je dit niet via Hoplr, maar via het meldingenplatform op de website. Meldingen die daar binnenkomen, komen namelijk in een opvolgsysteem, zodat het probleem zo snel mogelijk door het juiste team kan opgevolgd en opgelost worden. 

Welke stappen moet ik volgen om toegang te krijgen tot Hoplr?

  1. Download de mobiele app Hoplr of surf naar www.hoplr.com/gemeente/heist-op-den-berg 
  2. Vul in het kader bovenaan je adres in en klik op ‘Vind je buurt’
  3. Vul jouw persoonlijke gegevens in en klik onderaan op ‘Aanmelden’
  4. Geef je buurtcode in (die vind je in de uitnodigingsbrief of kan je bekomen via je gsm)
  5. Je krijgt nu toegang tot jouw buurt (=kerkdorp)

Hoe weet ik tot welke buurt ik behoor op Hoplr?

De koppeling aan jouw buurt gebeurt automatisch, op basis van je adres. Van zodra je dus jouw adres invult, word je vanzelf aan de juiste buurt toegewezen. Voel jij je meer betrokken of ook betrokken bij een andere buurt, omdat je bv. op de grens woont of voor iemand uit een andere buurt zorgt? Dan kan je jouw buurt makkelijk laten aanpassen of toegang krijgen tot een extra buurt via een mailtje naar support@hoplr.com waarin je de situatie uitlegt.

Ik vind mijn uitnodigingsbrief voor Hoplr niet meer en heb dus geen buurtcode. Wat nu?

Da's helemaal niet erg! Vul in stap 3 jouw adres in. Op basis hiervan word je vanzelf aan de juiste buurt toegewezen. Hou bij stap 4 dan wel je gsm bij de hand, want die heb je dan nodig. Heb je geen gsm of lukt het niet? Stuur een mailtje naar support@hoplr.com. Vermeld daarin jouw adres en zij bezorgen je de toegangscode tot jouw buurt.

Ik ben nieuwe inwoner in Heist-op-den-Berg. Kan ik ook toegang krijgen tot Hoplr?

Zeker en vast! Vul in stap 3 jouw adres in. Op basis hiervan word je vanzelf aan de juiste buurt toegewezen. Hou bij stap 4 dan wel je gsm bij de hand, want die heb je dan nodig. Heb je geen gsm of lukt het niet? Stuur een mailtje naar support@hoplr.com. Vermeld daarin jouw adres en zij bezorgen je de toegangscode tot jouw buurt.

Kunnen we met meerdere leden van ons gezin (op het hetzelfde adres) deelnemen aan Hoplr?

Ja hoor! De buurtcode kan door meerdere mensen uit je gezin gebruikt worden. Jullie starten allemaal bij stap 1 hierboven en vullen bij stap 4 dan gewoon allemaal dezelfde buurtcode in.

Ik woon op de grens en voel me eigenlijk meer betrokken bij een andere buurt dan de buurt waaraan ik werd toegewezen. Kan ik dat laten aanpassen?

Jep, dat kan. Stuur een mailtje naar support@hoplr.com waarin je de situatie uitlegt. Zij zorgen ervoor dat je aan de andere buurt gekoppeld wordt.

Ik zorg voor mijn ouder die in een andere buurt woont dan ikzelf. Kan ik ook toegang krijgen tot deze buurt, zodat ik kan volgen wat er daar gebeurt? 

Geen enkel probleem. Je kan toegang krijgen tot een extra buurt via een mailtje naar support@hoplr.com waarin je de situatie uitlegt. Je zal dan via jouw profiel kunnen switchen tussen de twee buurten.

Ik heb nog wat hulp nodig bij het werken met Hoplr. Kan ik die ergens krijgen?

We organiseerden bij de lancering een aantal infosessies. Je vindt meer informatie en de presentatie die hier getoond werd op deze pagina.

Ik zou graag mijn bedrijf of vereniging bekendmaken op Hoplr. Kan dat?

Graag zelfs, want jullie leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale samenhang en gemeenschapsvorming! Je kan je organisatie zelf toevoegen in de 'Lokale Gids'. Hoe je dat doet, vind je stap per stap op deze link.

Belangrijk:

  • Een vereniging, bedrijf of organisatie is op Hoplr vindbaar in de lokale gids (via een filter en zoekfunctie) en zichtbaar op de buurtkaart (via een locatiepin). En dit over de grenzen van de buurt heen. Bij het aanmaken van je bedrijf of vereniging geef je een adres mee. Dit adres bepaalt het locatiepinnetje op de buurtkaart. 
  • Een bedrijf of vereniging is geen apart profiel, maar eerder een 'infofiche' en wordt altijd aangemaakt vanuit één persoonlijk Hoplr-profiel. Dit om anonimiteit en misbruik te beperken. Op de profielpagina van je organisatie zie je daarom ook welke persoon er aan gekoppeld is (= wie ze aanmaakte). Indien een Hoplr-gebruiker via chat in gesprek wil gaan met jouw bedrijf of vereniging, komen die chats ook binnen bij die persoon die ze aanmaakte. Bespreek dus eventueel binnen jouw organisatie wie dat best is.
  • Iedereen kan op Hoplr activiteiten en evenementen bekendmaken. Deze worden steeds aangemaakt vanuit een persoonlijk profiel en dus niet vanuit je bedrijf of vereniging (omdat die geen eigen profiel heeft). Dit staat dus ook volledig los van de persoon die jouw organisatie aanmaakte. TIP: indien je een activiteit aanmaakt voor jouw organisatie, vermeld dan steeds de naam van je bedrijf of vereniging mee in de titel van je activiteit (best steeds op dezelfde manier) en/of voeg het logo van je organisatie toe als afbeelding bij de activiteit. Zo is het duidelijk dat jouw bedrijf of vereniging ze organiseert.
  • Activiteiten zijn standaard zichtbaar over buurtgrenzen en zelfs gemeentegrenzen heen. Ze hebben dus een groot bereik op Hoplr. Wil je de activiteit enkel zichtbaar hebben in je eigen buurt, dan kan je dit aanvinken bij het aanmaken van de activiteit.

Andere vraag?

Meer inhoudelijk en technische vragen over Hoplr, vind je op de uitgebreide help-pagina van Hoplr zelf


Vraag & antwoord Participatieplatform

Wanneer krijgen we toegang tot het participatieplatform?

Het participatieplatform werd op 1 december gelanceerd. Je bereikt het via heistdenktmee.be.

Moet ik me ook registreren op het participatieplatform?

Hoplr en het participatieplatform zijn aan de achterkant aan elkaar gekoppeld. Daardoor zal je op beide platformen kunnen inloggen met dezelfde gegevens. Als je al lid bent op Hoplr, zal je deze aanmeldingsgegegens kunnen gebruiken om in te loggen. Als je geen gebruik maakt van Hoplr, kan je op het participatieplatform gewoon een profiel aanmaken.

Waar is dit platform voor bedoeld?

Dit platform is opgezet als een centrale plek om informatie te delen en input en feedback te krijgen. Actieve projecten zijn zichtbaar op de homepagina. Elk participatieproject betrekt mensen op een andere manier. Er kan bijvoorbeeld gevraagd worden om een enquête in te vullen, ideeën toe te voegen, feedback te geven op een voorstel, een prioriteit aan te duiden, ...

Hoe kan ik deelnemen?

Je kunt altijd door de lopende projecten bladeren en lezen, ook zonder jezelf te registreren.

Als je actief wil deelnemen (stemmen, enquête invullen, commentaar geven, ...) moet je jezelf wel registreren. Dit helpt om de echtheid van de input te garanderen en een community op te bouwen.  

Andere vraag?

Meer inhoudelijk en technische vragen over het participatieplatform, vind je op de veelgestelde vragen-pagina op het platform zelf